Gebruikersonderzoek PAK (Portable Artificial Kidney)
Opdrachtgever: NeoKidney Foundation
Jaar: 2016
Transitie: De stap naar meer vrijheid en autonomie voor dialysepatiënten.
Uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat een goede innovatie in de praktijk optimaal tot zijn recht komt?
- INNOVATIE
- MENS EN TECHNOLOGIE
- ZORG
“Koudwatervrees bij zorgverleners en gebruikers overwin je met een goed gebruiksvriendelijk product en een comfortabel gebruiksproces dat de kans op fouten zeer klein maakt”
Thuisdialyse geeft dialyse patiënten nu al wat meer vrijheid. Maar dan moeten de gebruikers wel ‘het ziekenhuis in huis halen’. Het apparaat is groot en de opslag van de voorraden neemt zomaar een hele kamer in beslag. Het gebruik is tijdrovend en vergt veel van de gebruiker en de partner en dan hebben we het nog niet eens over de vakantie. De PAK is een innovatie die in potentie dialyse patiënten nog veel meer vrijheid en autonomie kan geven. Dan moeten we er wel voor zorgen dat zorgverleners hem ondersteunen en promoten en dat gebruikers hem gemakkelijk in hun leven kunnen inpassen.
Interviews bij patiënten
Diepte-interviews met dialyse patiënten in hun eigen omgeving gaven diepe inzichten in de routine en emoties rond thuisdialyse. In drie scenario’s schetsten we de mogelijkheden van de PAK: Vivianne gaat op reis, bij Walid thuis, Han trekt zijn eigen plan. Disposables, dialysemiddelen en moeten zoveel mogelijk in gestandaardiseerde totaalpakketten geleverd worden.
Gebruiker centraal
Veel gebruikers willen ‘het ziekenhuis ‘niet in huis halen’. Dus is het uiterlijk van de PAK zeer belangrijk. Gebruikers moeten zelf kunnen bepalen wat ze uit de PAK willen halen. Willen ze vooral een praktische oplossing voor de dialyse? Of willen ze ook meer grip op de dialyse door extra informatie. Op basis van de conclusies uit de interviews rond 13 thema’s en de analyse van de reactie op de scenario’s formuleerden we aanbevelingen voor het gebruiksproces en voor het design van de PAK.
- INNOVATIE
- MENS EN TECHNOLOGIE
- ZORG