Fluiten is rennen!

De NS campagne over niet meer instappen na het fluitsignaal blijkt geen succes. Mensen gaan juist rennen als ze het fluitsignaal horen. Zelfs de conducteurs willen liever aardig zijn en wachten dus nog even met de deuren sluiten tot de sprinters binnen zijn. Dit was een van de beeldende manieren waarop Reint Jan Renes, lector Crossmediale Cummunicatie in het Publieke Domein (HU), toelichtte hoe uitdagend het kan zijn om daadwerkelijk gedragsveranderingen teweeg te brengen.

In de Design Innovation Track #3 gingen we samen met onze gasten, van serious game designer tot communicatie-adviseur en van student tot mondhygiënist, in op de factoren die in overweging moeten worden genomen tijdens onderzoek om tot effectieve gedragsveranderingen te komen. “Hoe minder mensen over iets weten, des te sterker is hun mening”, aldus Renes. Daarom is het van groot belang dat mensen niet alleen maar ‘weten en vinden’, maar ook ‘zien en beseffen’.

Dit werd toegelicht door Marieke Rietbergen aan de hand van het onderzoek dat Design Innovation Group op dit moment uitvoert in opdracht van Gemeente Utrecht naar het bijplaatsen van afval naast ondergrondse containers. Wanneer er 1 vuilniszak naast de ondergrondse containers staat, wordt er al gauw door andere bewoners aangenomen dat de container wel stuk of vol zal zijn (weten en vinden). Ook zij plaatsen vanaf dat moment hun vuilniszak naast de container in plaats van erin. Ook je pasje voor de container vergeten lijkt een ‘gegronde’ reden om je vuilniszak niet weer helemaal mee terug naar huis te nemen.

Maar wat zijn nu echt de redenen dat mensen bijplaatsen, en hoe kan het worden opgelost? Hoe laten we mensen ‘zien en beseffen’ welk gedrag zij uitvoeren?

Onze gasten gebruikten deze casus om te brainstormen over manieren die het voor bewoners gemakkelijker zou maken om het gewenste gedrag uit te voeren (vuilniszakken in de container i.p.v. ernaast). Na een kwartier kwamen de tweetallen tot een eerste prototype. Door bijvoorbeeld van het pasje voor de container een sleutelhanger te maken, vergeet je deze al minder snel. Je sleutel heb je immers altijd bij je als je het vuilnis wegbrengt. Een ander idee was een afvalmeter naast de container plaatsen die inzicht geeft in hoe vol de bak op dat moment is, die ook van bovenaf zichtbaar is in gebieden met veel flats. Een scherm zoals bij een bushalte laat je zien wanneer de volgende leging is. De meest fanatieke prototypebouwers van de avond maakten van de container een heuse buurt-tamagotchi waarbij de container tegen je praat als je afval inlevert. Samen met je buurt moet je ervoor zorgen dat jouw container tevreden blijft en dus alleen maar afval krijgt dat voor hem bestemd is.

Ben je enthousiast geworden en wil je zelf ook aan de slag met interventies? Houd dan onze social media kanalen in de gaten voor de aankondiging van Track #4 en andere bijeenkomsten en ontwerp mee!

Sander Hermsen en Reint Jan Renes schreven samen het boek Ontwerpen voor Gedragsverandering. Daarnaast ontwikkelden ze binnen het project Touchpoints mee aan een toolbox om services en producten te ontwerpen die beter aansluiten bij het gedrag van de doelgroep en hun gedragsambities en uitdagingen. Hier kun je meer lezen over deze toolkit Behavioural Lenses.